Woensdag stonden er artikelen in de krant getiteld: consument moet zuiniger worden en rugzakje voor het klimaat 1
en rugzakje voor het klimaat 2
.
Het basisprincipe is dat een klimaatbudget gebruikers tot een lager energieverbruik moet verleiden. Wie zuinig is verdient geld. Wie teveel verbruikt kost het geld. Het moment lijkt goed gekozen omdat het milieu nog nooit zoveel aandacht heeft gehad.
Maar ik heb wel kanttekeningen. Het zal mij wel lukken om zuinig te zijn. Ik heb een eigen huis en ik kan eventueel ook extra innvesteringen doen. Maar…bewoners van slechte huizen kun je toch moeilijk opzadelen met de extra kosten van zo’n klimaatbudget. Ik vind dat woningcorporaties dan eerst moeten voldoen aan een criteria voor een meer energiebewust huis; dubbele beglazing en een hoogrendementsketel is toch wel het minste wat een woningbouwvereniging of een andere verhuurder kan doen lijkt mij.
Deze kanttekening wil niet zeggen dat ik tegen het plan op zich ben, maar de arme mens nog armer maken vind ik niet kunnen. Het is dus een klimaat budget plus een basispakket voor de huurwoning.
Ik was overigens wel benieuwd waar de grens wordt gelegd van wat nog aan energie gebruikt mag worden.
Ik begrijp dat de grens eerst gelegd wordt bij 1850 m3 gas en 3500 Kwh elektriciteit. De prijs van energie gaat dan geleidelijk omhoog met 0,20 cent per m3 voor gas en 0,05 per Kwh voor elektra. Hierdoor zal de gemiddelde gebruiker een 200 euro duurder uit zijn dan nu.
Voor autorijden komt de grens bij 18.000 km te liggen. Hier wordt de brandstofprijs in stapjes 0,60 duurder. Autorijden wordt gemiddeld een 400 euro duurder.
Qua energieverbruik zitten we wel redelijk. We denken er al een poos over om een zonnepaneel op de schuur ter plaatsen. Op die manier kunnen we meer in ons eigen onderhoud voorzien. Qua autorijden ontstaat er wel een probleem, omdat Jaap voor de baas rijdt. Van de 30.000 km rijdt hij meer dan de helft voor de baas. Wanneer dit niet kan worden gecompenseerd dan zit daar een groot probleem (voor Jaap’s baas) voor zijn werk. Omdat de baas op dit moment al niet over de brug komt qua reiskostenvergoedingen en wij al 2 jaar wachten op een toegezegde dienstauto ligt hier een grote hobbel voor een klimaatrugzakje.
Tot slot: Een klimaatrugzakje is een mooie gedachte. Maar gezien het feit dat we nu al een zorgtoeslag en een huurtoeslag hebben die niet erg lekker lopen via de belastingdienst dan vrees ik het ergste voor een klimaatrugzakje.